Terugblik netwerkbijeenkomst In het oog van de storm

Netwerkbijeenkomst STOOM

Auditor Mike Floothuis blikt met ons terug op de themabijeenkomst ‘In het oog van de storm’! 

De bijeenkomst bij DROOM! te Elst op 6 april 2026 stond in het teken van het krachtenveld tussen overheden, belicht door Deloitte, een digitale vertaling van de fysieke omgeving door de gemeente Deventer en een terugblik op de waardering door doelgroepen bij de gemeente Olst -Wijhe. De sprekers muntten uit in helderheid en door alles heen klonk bij hen de grote betrokkenheid bij de publieke zaak. 

De presentatie van Rein-Aart van Vugt van Deloitte stond grotendeels in het teken van een verfrissend pleidooi voor het doorbreken van starheid en ingesleten patronen rond het hanteren van de P & C – cyclus. Dit met een aanbeveling tot kritische introspectie: welke documenten en periodiciteit blijven we hanteren en van welke nemen we afscheid ?

Ten aanzien van het maken van beleidskeuzes kwam een aansprekende metafoor ter tafel: moeten er nu 2 dozen 10 meter vooruitgeschoven worden, of 10 dozen 2 meter om een doel te bereiken ? Maar ook, hoe wendbaar en weerbaar kan je als gemeente als filiaalhouder van het Rijk eigenlijk zijn met je medebewind?

Herbert ter Maat, presentatie Digital Twin

De Digital Twin staat bij de gemeente Deventer symbool voor de onlosmakelijke verbinding tussen bewoners en hun woningen, zo bleek uit de presentatie van Herbert ter Maat. Begrijpelijkerwijs krijgt het in kaart brengen van woningen prioriteit boven het veel complexere in beeld brengen van aan bewoners gerelateerde aspecten.

Vanuit het streven naar een compacte stad wordt geo-informatie ontsloten en zichtbaar gemaakt. Daarbij kunnen op aansprekende wijze scenario’s in beeld gebracht worden, bijvoorbeeld ten aanzien van de hoogte van te bouwen woningen in relatie tot te verwachten hittestress.

De Digital Twin is de kinderschoenen inmiddels ontgroeid en kent een nog veelbelovend ontwikkelingspotentieel.

Een trotse Gerald Grashof richtte tenslotte met de aanwezigen de blik op de behaalde beleidsresultaten in Olst-Wijhe. Deze gemeente is vaker positieve feedback uit de lokale samenleving ten deel gevallen dan aanvankelijk al werkenderweg op het gemeentehuis werd gedacht. Als je de waan van de dag eenmaal achter je hebt gelaten, kunnen de contouren van het vele wat bereikt werd, zich steeds helderder aftekenen en vallen er per saldo toch veel meer ups dan downs te benoemen.

In zijn algemeenheid blijft het steeds de kunst om met een minimum aan inspanning een maximaal effect te bewerkstelligen. Zo kan het soms effectiever zijn je gewoon maar door de stroom van de IJssel mee te laten voeren, dan er tegenin te moeten roeien. 

Helga Witjes en Gerald Grashof
Share X
Share Linkedin
Share E-mail